Drömmen om en gård

Ibland kan jag komma på mig själv att sitta och kolla på bostadsannonser, allt för ofta hamnar jag i kategorin "gårdar" och där skenar fantasin iväg. So brace yourselves!
 
Jag kan sitta och börja planera hur huset ska se ut, hur många rum, hur stallet ska se ut, hur många hästar/hundar/katter jag ska ha, hur många hagar, hur trädgården ska vara, hur stort garage/förråd vi ska ha, hur många bilar och vilka bilar, ja ni ser ju... Vissa dagar går jag ner på detaljnivå och planerar alla hästars utrustning och vilken stil på inredningen huset ska ha. Sedan kommer sambon och berättar sina idéer, och efter det går inte planeringen alls lika bra längre, haha. Han är mer för tegel/stock/sten/slott/nymodernt, medan jag är mer gammalmodig i tänket kring hus, typ trähus. 
 
Det vi dock är överens om är att det skulle vara ursnyggt med ett herrgårdsinspirerat hus, ni vet som i alla amerikanska hästfilmer med en veranda på hela framsidan, fönster med fönsterluckor osv. Stora rum med högt i tak och bra planlösning. Sedan skulle stallet och resten av byggnaderna få vara i samma stil också. Men ibland tänker jag också hur snyggt det skulle vara med just ett "vanligt" trähus. Jag menar, bygger man ett annorlunda hus här runt i trakterna diskuteras det väl nonstop, hahaha ;)
 
 
Stallet skulle ha 4-6 boxar, jag skulle ha max 2st inhyrda i stallet (personer jag känner), resten av boxarna skulle vara till mina egna hästar. Dock skulle jag ha hästarna på lösdrift, och använda stallet vid behov/sjukdom/dåligt väder. Boxarna skulle vara utrustade med en hay bar/slowfeedingnät, en vattenkopp och en svängbar krubba. I stallet skulle jag ha sadelkammare, ett skilt förråd med allt hö/foder, en spolspilta och en skötspilta, och sedan förstås uppbindningar i stallgången också. Och stallgången skulle vara bred, boxarna skulle ha galler åt sidorna, och öppna boxfronter fram.
 
Genom en sidodörr skulle man kunna släppa ut hästarna i stallgången, så skulle de få gå till lösdriften genom den dörren. Då skulle de komma till ligghallen, som skulle ha flera öppningar med "frysgardiner" (ni vet avlånga remsor i plast/gummi) och t.ex. gamla trasmattor i dörrarna så värmen och flygfäna hålls ute på varma sommardagar. I själva lösdriftshagen skulle jag gärna ha kuperad terräng, med skogsdungar, stenar, stubbar, stockar osv så hästarna får koncentrera sig när de går. Underlaget skulle vara viktigt också, just med olika varianter av det. Alla hagar skulle sitta ihop, men man skulle kunna stänga av de delarna när man vill att gräset ska få växa igen t.ex.
 
På gården vill jag ha en stor, välbelyst ridbana också, med bra underlag och ett litet hinderförråd. Gödselstacken ska stå på en betongplatta så den är lätt att tömma. Garaget/förrådet/maskinhallen ska vara rymlig, uppvärmd och ha mycket smart förvaring, bland annat ska transporten vi kommer äga få plats där, en sån här (tvåhästars dock). I omgivningarna vill jag gärna ha bra ridvägar med många olika ruttalternativ för olika ändamål (klätterrunda, galoppintervallvägar, skrittrunda, mjuka vägar, hårda vägar, asfalt osv), och gärna ett ridhus ganska nära stallet också. På gården skulle jag spara undan något område för att bygga ridhus på.
 
Nu ska jag sluta uttråka er med mina drömmar och fantasier, ni hör ju hur tokigt detta håller på att bli ;) Men drömmen ligger kvar i mitt huvud (och nu också på bloggen ju!) och lagras tills den får plockas fram igen....
 
 

Kommentarer
Postat av: Emma

Älskar att läsa sånt här!

Svar: Åh vad jag blir glad att höra det, tusen tack för din kommentar! :D
Daniela

2015-01-16 @ 15:10:50 - http://www.saqubeck.forme.se
Postat av: Maja

Ååå vad fint!

Svar: Jaa eller hur?! Stallet är to die for...
Daniela

2015-01-16 @ 20:15:13 - http://majawallstrom.blogg.se/
Postat av: Vanessa

Åh så vakert :)

Svar: Ja eller hur? Hoppas jag kan visa upp liknande på bloggen någon gång :)
Daniela

2015-01-17 @ 09:51:09 - http://vanessaandersson.se
Postat av: Sophie

Haha, sitter precis likadant och glor igenom alla gårdar jag kan hitta... Har en drömgård här nere i Skåne som jag bara SKA köpa någon dag. Längtar SÅ tills jag kan förverkliga min dröm... 15 miljoner fattigare :')

Svar: Skönt att det finns någon som är precis som mig, haha :D the struggle is real :') hoppas du får din drömgård!
Daniela

2015-01-19 @ 00:03:07 - http://sophieth.blogg.se/
Postat av: Felicia

Oj du sku behöv kör en runda runt i Norge. Just där vi bor så kryllar e av såna hus å gårdar. Brukar ta sightseeing fö mig själv å bara si på alla fina hus :) å många av dom har stall å. Vi bor å på en stor gård men vi har ju bare kossona i föjse vi xD

Svar: Oj nej, låter ju både underbart å jobbit :D
Daniela

2015-01-20 @ 00:10:27 - http://rosdalen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: