Mission healthy, long hair

Hej på er fina! Jag har för ett par veckor sedan blivit riktigt intresserad av organisk hår- och hudvård, efter att jag läste på om innehållet i vanlig schampo/balsam. Det var ett wake up call som hette duga.
 
Jag har alltid undrat varför mitt hår har sån dålig kvalitet, varför det är frissigt och blir slitet snabbt. Då har jag plattat och fönat det i all panik för att håret ska se "normalt ut", köpt dyra hårprodukter av alla de j-vla sorter och en massa olika produkter som ska "göra håret fantastiskt mjukt" osv osv. Nu har jag mer eller mindre fått mitt svar, och jag mår nästan lite illa av varför. Sulfater och diverse kemikalier i schampo, balsam och andra hårvårdsprodukter, värme, inte konstigt att mitt hår blivit helt kaotiskt. För er som dessa produkter funkar för utan att håret lider - JAG AVUNDAS ER! Mitt hår verkar bli tokigt så fort det får för mycket kemikalier i sig och blir både torrt och oljigt på samma gång.
 
Så, nu har jag blivit trött på detta med hemskt hår, samt att jag saknar mitt långa hår efter att ha sett ett par bilder från den tiden. Dock var håret slitet och hemskt, så den här gången ska det bli rätt! Nu på söndag ska jag och klippa håret, så jag får en riktig rivstart :) Mitt hår var ju lockigt när jag var yngre, men i högstadiet plattade jag det sjukt mycket, så nu har jag mestadels bara vågor i håret och nästan omöjligt att få ordentliga lockar (om jag nu inte använder locktång förstås)
 
Såhär ser mitt hår ut just nu, halvvågigt och skitigt, vi får se om ett par månader om det växt något :)
 
Mission long hair
  • Organiskt schampo och balsam utan sulfater och andra kemikalier.
  • Hårolja, kanske arganolja eller moroccanoil (HAHA skrev organolja först...).
  • Göra mig av med/Ersätta alla hårprodukter med silikoner och sulfater i, annars blir håret platt, tråkigt och smutsigt, eftersom inte det organiska schampot biter på de starka kemikalierna.
  • Äppelcidervinäger att "nollställa" håret med om man råkat använda kemikaliestarka produkter.
  • Sova med håret flätat eller med klämma på huvudet, då får man riktigt fina vågor/lockar också.
  • Variera frisyr. Jag är jättedålig på detta och har antingen håret fritt, eller så har jag det i en hög hästsvans. Ett tips är dock att variera hur högt hästsvansen sitter, så håret inte slits på samma ställen.
  • Tvätta inte allt för ofta. Som det ser ut nu så tvättar jag håret 2-3 gånger i veckan, beroende på om jag har varit i stallet eller gymmat. Oftast brukar jag låta bli att tvätta håret när jag gymmat, om jag nu inte blir riktigt svettig förstås.
  • No heat! Det här kommer bli tufft för mig, eftersom jag ofta tvättar håret på gymmet, så vill jag ju ha torrt hår när jag går, åtminstone nu när det ännu är kallt utomhus och man kan riskera att få öroninflammation. Men annars är jag duktig på att undvika plattången och hårfönen.
  • Jag har även en Tangleteezer som hårborste, den är helt grym. Dock överväger jag att skaffa en borste med träskaft, så eventuell olja från håret sugs upp i träet.
  • Hårsnoddar. Jag har helt gett upp det här med vanliga hårband, och använder nästan bara Invisibobble hårsnoddar nuförtiden. De ser ut som telefonsladdar från förr i tiden (haha nu låter jag gammal), de här sägs slita minimalt på håret.
Om ni har några fler tips, eller om ni vill rätta mig på något punkt får ni jättegärna lämna en kommentar! Och låt mig bara tillägga att jag är inget proffs på detta, jag har googlat till mig all info här och kan således ha fel, så no hate please ;)
 
Mina "sovfrisyrer", använder oftast den med klämman :)
 
Inspirationen till mitt byte av hårprodukter fick jag främst från den här videon, om jag har missat något så kan ni titta på videon, den här tjejen ger så många bra tips!
 
 

Kommentarer
Postat av: Felicia

Jag brukar koll tutorials på frisyrer för mellanlångt hår, man hittar massa fina flätor å grejs som man kan prov sig fram på. Kom ti tänk på din punkt hurudan frisyr du går med till vardags. Så får man varier mer. Å ja vet ju itt om du använder hårspay ofta (själv en liten överdosare av hårspray) men skippar man alla hårprådukter så håller sig håre renare längre. Å du har en bra vana me att tvätt håre 2-3 gånger i veckan! So keep up with that!
Och istället för torrschampo ha ja hört he ska funk med babypulver å, har samma effekt å suger upp fett bättre. Så he kan va ett tips.

Så hoppas du fick nå idéer å många lycka till me frillan! :D

Svar: Tusen tack :D jonä hårsprej har ja men använder e typ aldri, sku lika gärna kon ge bort e ti nån som vill ha e :D hede me babypulver ska ja ta å prov å :D
Daniela

2015-03-07 @ 00:21:16 - http://feliciascorner.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: