Vinterdag på Högnäs Farmin

... Hur mycket vinter det blev är ju en annan sak då det inte fanns ens lite snö på marken, haha!
 
Somnade runt 02.30 inatt, och hade larmet på 06.30. Jag visste inte att det fanns en zombie-version av mig, men det gjorde det tydligen... blev rädd för mig själv när jag tittade i spegeln, haha! Steg iallafall upp, klädde på mig, åt frukost och gjorde mig iordning. Matade katten och sedan hoppade jag i bilen (läs: kravlade i smärta) och for iväg till Högnäs Farmin.
 
Var där ungefär 7.15 och började med att föra ut getterna ur stallet med frukost utomhus... De var lite omotiverade ända tills de såg mathögen, då blev det full galopp, hehe. Näst på tur började jag ge frukost åt resten av djuren i stallet (mat + vatten). Tog väl ungefär 30 minuter allt som allt tror jag....
 
Började rensa bort saker från där försäljningsbordet skulle vara, in med sakerna i sadelkammaren och till de andra ställena där de hörde hemma. Hade lite kvar av det när Jasmin kom, så vi hjälptes åt att städa försäljningsbords-området (haha vilket ord??), torkade av grillen också så den blev ren. Jasmin fick fylla på spån och halm åt alla djur så de fick ha det mysigt och fint i sina boxar. Mathinkar som var tomma och som skulle diskas förde jag till tvättplatsen på "nya sidan". Sakerna som skulle in i sadelkammaren försökte jag organisera lite där så att det inte blev så att man bara slängde in allt vind för våg som det brukar bli (hehe OOPS).
 
Sedan kom Kira, Jenny och Anniina så vi började sopa upp allt extra spån, halm och hö som låg i stallgången. Det slängdes in till Jörö & Kaunotar. Helt plötsligt när jag höll på att fixa det där allra sista hos ungtjurarna (dela ut med foder åt dem) så ropar Tarja "10 minuter kvar tills öppning allihop", och jag känner bara aaaah!! Det här måste ha varit en av de första gångerna vi inte behövt springa som dårar för att få allt klart i tid!
 
 
Annika och jag tog varsin häst och började borsta på hästarna som var skitiga som få, Vertti verkade gilla uppmärksamheten iallafall. Därefter kom de första kunderna och vi fick börja sadla och tränsa hästarna för ponnyridningen. Hästarna hade väl ungefär 3 pauser under dagen, från typ 14-16 stod de bara och chillade i boxarna och tiggde mer mat haha. Men det är helt underbart med såna här dagar, folk kommer fram och säger att de uppskattar att man viger sin fritid åt att komma och hjälpa till, för att just då barnen, stora som små, ska få bekanta sig med olika djur (och få rida då också hihi). Varför fanns det inte nån sån här awesome djurgård när jag var liten unge? Skulle bott där typ! ♥
 
Det som är ännu bättre är då man leder ponnyridningen och barn (och även vuxna) kommer och hoppar upp och man riktigt ser hur de lyser av lycka för att de får sitta på hästryggen - ÅH vad det smittar av sig ♥
 
Efter 16.00 då temadagen var slut sadlade jag Vertti och red ut på en lång, skön skogstur. Trots att han hade gått mestadels hela dagen på ponnyridningen så var han så pigg, jag trodde han skulle skjutsa iväg mig ur sadeln vissa gånger haha. Åh vad jag tycker om den hästen, han är heeeelt underbar ♥
 
 
När jag kom hem blev det mat, dusch, prat med älskling i telefon och sedan bänkade jag och mamma oss inför TVn för premiären av Let's Dance! Jag hejar på Kenza, hon var så sjukligt duktig! #teamcallenza :D
 
Nu blir det nog att gå och söka upp sängen, GOD NATT alla ni som läser ♥♥♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: